Kaip efektyviai parengti ir platinti verslo pranešimą: NovaTech atvejis ir geriausia praktika

15 balandžio, 2023 by Komentarų: 0

Verslo pranešimų reikšmė šiuolaikinėje komunikacijoje

Verslo pranešimai – tai ne tik informacijos perdavimo priemonė, bet ir strateginis įrankis, kuris gali nulemti įmonės reputaciją, santykius su suinteresuotomis šalimis ir net finansinius rezultatus. Tačiau daugelis organizacijų vis dar nepakankamai dėmesio skiria pranešimų rengimo ir platinimo procesui, dėl ko prarandamos svarbios galimybės.

Žvelgiant į NovaTech atvejį – technologijų įmonę, kuri prieš metus susidūrė su dideliu iššūkiu pranešdama apie produkto gedimą – matome, kaip netinkamai parengtas pranešimas gali tapti krizės katalizatoriumi. Įmonė išleido pranešimą per daug vėlai, jame trūko konkretumo, o platinimo kanalai buvo pasirinkti neatsižvelgiant į tikslinę auditoriją. Rezultatas? Akcijų kaina smuko 15 procentų per dvi dienas, o socialinėje žiniasklaidoje kilo tikras audra.

Tačiau po šešių mėnesių ta pati įmonė demonstravo visiškai kitokį požiūrį. Pranešdama apie naują produkto liniją, NovaTech pritaikė visiškai kitokią strategiją – ir rezultatai buvo įspūdingi. Šis kontrastas puikiai iliustruoja, kodėl verta gilintis į verslo pranešimų rengimo ir platinimo niuansus.

Pranešimo turinio architektūra: kas veikia, o kas ne

Pradėkime nuo pagrindų – turinio struktūros. Daugelis komunikacijos specialistų klysta manydami, kad verslo pranešimas turi būti formalus, perpildytas korporatyvine kalba ir technine terminija. NovaTech pirmasis pranešimas buvo būtent toks – pilnas abstrakčių frazių kaip „optimizuojame procesus” ir „siekiame tobulėti”, bet nepasakė nieko konkretaus apie tai, kas iš tikrųjų nutiko ir kaip tai paveiks klientus.

Antrasis pranešimas buvo radikaliai kitoks. Jame dominavo aiškūs faktai, konkretūs skaičiai ir suprantami paaiškinimai. Užuot rašę „produktas pasižymi inovatyviomis savybėmis”, jie nurodė: „naujasis produktas sumažina energijos sąnaudas 40 procentų ir veikia tris kartus greičiau nei ankstesnis modelis”. Skirtumas akivaizdus.

Efektyvaus pranešimo struktūra turėtų prasidėti nuo aiškios antraštės, kuri iš karto perteikia pagrindinę žinią. Ne „NovaTech skelbia svarbų pranešimą”, o „NovaTech pristato energiją taupantį produktą verslui”. Pirmasis sakinys turi atsakyti į klausimą „kas, ką, kada” – be jokių įvadinių frazių ar konteksto kūrimo. Žurnalistai ir skaitytojai vertina tiesumą.

Toliau seka kontekstas, bet ne istorinis ekskursas apie įmonės įkūrimą ar viziją. Kontekstas turi būti susijęs su pačiu pranešimu – kodėl tai svarbu dabar, kokią problemą tai sprendžia, kam tai aktualu. NovaTech antrajame pranešime aiškiai nurodė, kad energijos kainos verslui išaugo 30 procentų per pastaruosius metus, todėl jų produktas atlieka konkrečią rinkos funkciją.

Citatos – tai atskira tema. Daugelis pranešimų turi dirbtinai skambančias citatas iš vadovų, kurios nieko neprideda. „Džiaugiamės galėdami paskelbti” arba „tai svarbus žingsnis mūsų kelionėje” – tokios frazės tik užima vietą. Geresnė citata atsakytų į klausimą „kodėl” arba pateiktų įžvalgą, kurios nėra pačiame pranešimo tekste. NovaTech generalinis direktorius antrajame pranešime sakė: „Kalbėjomės su 200 klientų ir 87 procentai nurodė energijos sąnaudas kaip didžiausią rūpestį – todėl būtent tai sprendžiame”. Tai prideda vertės.

Laiko faktoriaus valdymas: kada ir kaip greitai

Vienas didžiausių NovaTech klaidų pirmajame pranešime buvo laikas. Apie produkto gedimą jie pranešė praėjus 72 valandoms nuo pirmųjų klientų skundų. Per tą laiką socialinėje žiniasklaidoje jau plito gandai, klientai dalijosi negatyvia patirtimi, o žiniasklaida pradėjo rašyti straipsnius remdamasi nepatvirtinta informacija.

Verslo pranešimų laiko valdymas priklauso nuo pranešimo tipo. Krizės komunikacija reikalauja greičio – idealiu atveju pirmasis pranešimas turėtų pasirodyti per 2-4 valandas nuo incidento. Net jei neturite visų atsakymų, geriau paskelbti, kad esate informuoti apie situaciją ir dirbate prie sprendimo, nei tylėti. Tyla verslo komunikacijoje interpretuojama kaip kaltė arba nesusivokimas.

Pozityvūs pranešimai – apie naujus produktus, partnerystes, pasiekimus – turi kitą logiką. Čia svarbu strategiškai pasirinkti momentą, kai jūsų žinia gaus maksimalų dėmesį. NovaTech antrąjį pranešimą išleido antradienį 9 valandą ryto – tai ne atsitiktinumas. Tyrimai rodo, kad antradieniai ir trečiadieniai yra efektyviausi verslo pranešimams, o ryto valandos užtikrina, kad žurnalistai turės laiko parašyti straipsnius tą pačią dieną.

Vengti reikėtų pirmadienių (per daug konkuruojančios informacijos po savaitgalio), penktadienių popietės (žmonės jau mintimis savaitgalyje) ir bet kokių pranešimų po 16 valandos. Taip pat būtina tikrinti kalendorių – ar tą dieną nėra didelių pramonės renginių, valstybinių švenčių ar kitų svarbių įvykių, kurie nustelbtų jūsų žinią.

Dar vienas aspektas – pranešimų dažnumas. Įmonės, kurios skelbia pranešimus kas savaitę, praranda patikimumą. Kiekvienas pranešimas turėtų būti tikrai naujiena, o ne tik bandymas išlaikyti matomumą. NovaTech dabar laikosi taisyklės: ne daugiau kaip vienas pranešimas per mėnesį, išskyrus krizines situacijas.

Tikslinės auditorijos identifikavimas ir segmentavimas

Viena didžiausių įžvalgų iš NovaTech patirties – ne visi pranešimai skirti visiems. Pirmasis pranešimas buvo išsiųstas visiems kontaktams jų duomenų bazėje – žurnalistams, investuotojams, klientams, partneriams. Problema ta, kad kiekviena grupė turėjo skirtingus klausimus ir rūpesčius, bet gavo tą patį bendrą tekstą.

Investuotojus domino finansinės pasekmės ir kaip tai paveiks įmonės rezultatus. Klientus – kaip tai paveiks juos asmeniškai ir kokius veiksmus jie turėtų atlikti. Žurnalistus – platesnis kontekstas ir ekspertų komentarai. Partnerius – ar tai paveiks bendradarbiavimo sutartis. Vienas pranešimas negali efektyviai atsakyti į visus šiuos klausimus.

Antrajame pranešime NovaTech pritaikė segmentuotą požiūrį. Jie parengė pagrindinį pranešimą su esmine informacija, bet pridėjo skirtingus priedus skirtingoms grupėms. Investuotojams – finansinę analizę ir rinkos prognozes. Klientams – techninę specifikaciją ir diegimo gaires. Žurnalistams – išsamią medžiagą su grafikais, nuotraukomis ir kontaktais papildomoms interviu.

Praktiškai tai reiškia, kad prieš rengdami pranešimą turite atsakyti į klausimą: kas tai skaitys ir ko jiems reikia? Kartais tai gali reikšti, kad reikia parengti 2-3 skirtingas pranešimo versijas. Taip, tai daugiau darbo, bet efektyvumas nepalyginamai didesnis.

Dar vienas aspektas – kalbos tonas ir stilius. Pranešimas investuotojams gali būti formalesnės, pranešimas klientams turėtų būti prieinamesnis ir orientuotas į praktinius dalykus. NovaTech išmoko, kad technologinė įmonė gali ir turėtų kalbėti skirtingai priklausomai nuo auditorijos, išlaikant bendrą prekės ženklo balsą.

Platinimo kanalų strategija: daugiau nei tik el. paštas

Tradiciškai verslo pranešimai buvo siunčiami el. paštu žiniasklaidos atstovams ir įkeliami į įmonės svetainę. Tai vis dar svarbūs kanalai, bet jau seniai nebepakanka. NovaTech pirmasis pranešimas buvo platinamas būtent taip – ir pasiekė labai ribotą auditoriją.

Antrasis pranešimas naudojo integruotą daugiakanalę strategiją. Pradžia ta pati – el. paštas žurnalistams ir įkėlimas į svetainę, bet tai buvo tik pirmas žingsnis. Tuo pat metu pranešimas buvo paskelbtas įmonės LinkedIn puslapyje su specialiai tam sukurtu vaizdiniu turiniu. Ne tik tekstas, bet ir infografika, kuri vizualiai pateikė pagrindinius pranešimo punktus.

Twitter (dabar X) buvo naudojamas trumpoms, konkrečioms žinutėms su nuorodomis į pilną pranešimą. Ne vienas ilgas įrašas, o serija 3-4 įrašų, kurie atskleidė informaciją palaipsniui, kurdami intrigą. Pirmasis įrašas: „Didelės naujienos energijos taupymo srityje. Pranešimas po 10 minučių.” Antrasis: „40% mažesnės energijos sąnaudos. Štai kaip tai veikia…” ir taip toliau.

Facebook ir Instagram buvo naudojami kitaip – ne tiek verslo pranešimui, kiek už kulisų turiniui. Trumpi video, kuriuose darbuotojai pasakoja apie produkto kūrimą, nuotraukos iš gamybos proceso. Tai sukūrė žmogiškesnį ryšį su auditorija ir papildė oficialų pranešimą.

YouTube gavo 2-3 minučių video, kuriame generalinis direktorius asmeniškai pristatė naujieną. Ne skaitytas scenarijus, o autentiškas pasakojimas. Šis video buvo įterptas ir į pranešimą svetainėje, suteikiant žmonėms pasirinkimą – skaityti ar žiūrėti.

El. pašto biuleteniai esamiems klientams buvo išsiųsti po kelių valandų po oficialaus pranešimo. Tai svarbu – klientai turėtų sužinoti iš jūsų, ne iš žiniasklaidos. Biuletenis buvo personalizuotas, kreipiamasi vardu ir paaiškinta, kaip tai konkrečiai aktualu jiems.

Dar vienas dažnai pamirštamas kanalas – tiesioginė komunikacija su pagrindiniais suinteresuotaisiais asmenimis. Prieš išleidžiant pranešimą, NovaTech vadovai paskambino 10 svarbiausių klientų ir 5 svarbiausių partneriams, asmeniškai informuodami juos. Tai parodė pagarbą ir užkirto kelią netikėtumams.

Multimedijos elementų integracija: kodėl tekstas nebepakanka

Vienas ryškiausių skirtumų tarp NovaTech pirmojo ir antrojo pranešimo buvo vizualinis turinys. Pirmasis pranešimas buvo grynas tekstas – net įmonės logotipo nebuvo. Antrasis pranešimas buvo multimedijos paketas.

Profesionalios produkto nuotraukos – ne tik viena pagrindinė, bet galerija iš 8-10 aukštos kokybės vaizdų iš skirtingų kampų, skirtingose aplinkose. Žurnalistai galėjo pasirinkti, kurios nuotraukos geriausiai tinka jų straipsniams. Visos nuotraukos buvo pažymėtos metaduomenimis ir turėjo aiškias naudojimo teises.

Infografika – vienas puslapis, kuris vizualiai pateikė pagrindinę statistiką ir produkto privalumus. Tai ypač svarbu socialinėje žiniasklaidoje, kur vizualus turinys gauna 3-4 kartus daugiau įsitraukimo nei tekstas. NovaTech infografika buvo pasidalinta virš 500 kartų, pasiekdama tūkstančius žmonių už įprastų kanalų ribų.

Video turinys – ne tik oficialus pranešimas, bet ir produkto demonstracija, klientų atsiliepimai (jei tokie yra), gamybos proceso fragmentai. Video turėjo subtitrus – daugelis žmonių žiūri be garso, ypač socialinėje žiniasklaidoje. Tai ne smulkmena, o esminė detalė.

Duomenų vizualizacija – grafikai, diagramos, palyginimo lentelės. Jei jūsų pranešime yra skaičiai (o turėtų būti), pateikite juos ne tik tekste, bet ir vizualiai. NovaTech sukūrė interaktyvų grafiką savo svetainėje, kuris leido lankytojams palyginti naują produktą su konkurentais ir ankstesniais modeliais.

Svarbu suprasti, kad multimedija nėra tik papuošimas. Tai atskiri turinio gabalai, kurie gali gyventi savarankiškai. Infografika gali būti pasidalinta be pranešimo teksto. Video gali pasiekti auditoriją, kuri niekada neskaitys pilno pranešimo. Nuotraukos gali būti naudojamos žiniasklaidoje net jei straipsnis nėra tiesiogiai apie jūsų pranešimą.

Techniškai tai reiškia, kad turite turėti atsisiuntimo galimybę visai medijai aukšta raiška. NovaTech sukūrė atskirą „Media Kit” skiltį savo svetainėje, kur žurnalistai galėjo lengvai rasti ir atsisiųsti viską, ko jiems reikia. Tai sutaupė laiko visiems ir padidino tikimybę, kad jų turinys bus naudojamas.

Stebėjimas, reagavimas ir adaptacija realiuoju laiku

Pranešimo išleidimas nėra proceso pabaiga – tai tik pradžia. NovaTech pirmojo pranešimo atveju įmonė išleido tekstą ir… nieko daugiau. Jie nestebėjo reakcijų, neatsakė į komentarus socialinėje žiniasklaidoje, nekreipė dėmesio į klausimus žiniasklaidoje. Rezultatas – nekontroliuojama situacija, kai kiti formavo naratyvą.

Antrojo pranešimo metu NovaTech turėjo parengtą stebėjimo ir reagavimo komandą. Jie naudojo įrankius kaip Google Alerts, Mention ir Brand24, kad realiu laiku matytų, kas kalbama apie jų pranešimą. Pirmąsias 24 valandas komanda dirbo pamainomis, užtikrindama, kad bet koks klausimas ar komentaras būtų pastebėtas per 30 minučių.

Socialinėje žiniasklaidoje jie aktyviai įsitraukė į pokalbius. Kai žmonės kėlė klausimus, atsakymai buvo greiti ir konkretūs. Kai pasirodė netikslumų ar klaidingos informacijos, jie švelniai koreguodavo su faktais. Kai žmonės dalijosi teigiamomis reakcijomis, jie dėkojo ir skatino tolesnį dialogą.

Žiniasklaidai jie buvo prieinami papildomiems komentarams ir interviu. Kai vienas žurnalistas parašė straipsnį su klaidinga interpretacija, jie nedelsiant susisiekė (ne agresyviai, o konstruktyviai) ir pasiūlė patikslinimą. Dauguma žurnalistų vertina tokį požiūrį, nes jiems taip pat rūpi tikslumas.

Svarbu buvo ir tai, kad jie stebėjo ne tik tiesioginius paminėjimus, bet ir platesnes diskusijas. Kai pramonės forumuose prasidėjo pokalbiai apie energijos taupymą, NovaTech atstovai įsijungė į diskusiją (ne reklamuodami, o dalindamiesi ekspertize), natūraliai nukreipdami dėmesį į jų pranešimą.

Analitika buvo renkama sistemingai. Kiek žmonių perskaitė pranešimą svetainėje? Kiek laiko praleido? Kurie socialinės žiniasklaidos kanalai generavo daugiausiai srauto? Kokie buvo įsitraukimo rodikliai? Kiek žiniasklaidos straipsnių pasirodė ir kokia buvo jų tonalitė? Visa ši informacija buvo naudojama ne tik šio pranešimo vertinimui, bet ir būsimų tobulinimui.

Po savaitės NovaTech padarė vidinį debrifiną – kas veikė gerai, kas galėjo būti geriau, kokios pamokos išmoktos. Tai tapo standartine praktika po kiekvieno pranešimo. Tokia nuolatinio mokymosi kultūra yra tai, kas atskiria įmones, kurios nuolat tobulėja komunikacijoje, nuo tų, kurios kartoja tas pačias klaidas.

Krizinių situacijų pranešimai: kai kiekvienas žodis svarbus

Kadangi NovaTech patirtis prasidėjo nuo krizės, verta giliau panagrinėti, kaip turėtų būti tvarkomi kriziniai pranešimai. Tai visiškai atskira kategorija, reikalaujanti specifinio požiūrio.

Pirma ir svarbiausia – greitis. Krizinėje situacijoje kiekviena praėjusi valanda be jūsų oficialaus komentaro yra valanda, kai kiti formuoja naratyvą. Net jei neturite visų atsakymų, pirminis pranešimas turėtų patvirtinti, kad esate informuoti apie situaciją ir aktyviai dirbate prie jos sprendimo. NovaTech pirmasis pranešimas pasirodė per vėlai – tai buvo kritinė klaida.

Antra – atsakomybės pripažinimas. Jei klaida jūsų pusėje, pripažinkite tai aiškiai ir nedviprasmiškai. Vengimas, gynybinė pozicija ar bandymai perkelti kaltę tik pablogina situaciją. Žmonės gali atleisti klaidas, bet ne nesąžiningumą. NovaTech galiausiai tai padarė, bet per vėlai – jei būtų pripažinę iš karto, reakcija būtų buvusi švelnesnė.

Trečia – empatija. Krizinis pranešimas turi parodyti, kad suprantate, kaip situacija veikia žmones. Ne tik „atsiprašome už nepatogumus”, o tikra empatija: „Suprantame, kad tai sukėlė didelių problemų jūsų verslui ir asmeniškai jums. Tai nepriimtina, ir mes prisiimame visą atsakomybę.” Tonas turi būti nuoširdus, ne korporatyvinis.

Ketvirta – konkretūs veiksmai. Ką darote, kad išspręstumėte problemą? Kokie yra konkretūs žingsniai? Kokios laiko juostos? Kaip užtikrinsite, kad tai nepasikartotų? Abstrakčios frazės kaip „imamės visų reikalingų priemonių” nieko nereiškia. NovaTech antrajame pranešime (jau po krizės) išmoko būti konkretūs – ir tai pasiteisino.

Penkta – komunikacijos tęstinumas. Krizinis pranešimas nėra vienkartinis dalykas. Turėtų būti reguliarūs atnaujinimai, net jei nėra didelės pažangos. Tai rodo, kad situacija kontroliuojama ir jūs nepamiršote problemos. NovaTech dabar turi protokolą: krizės atveju atnaujinimai kas 24 valandas, kol situacija išspręsta.

Šešta – kanalų prioritetizavimas. Krizės atveju pirmenybė turėtų būti tiems kanalams, kurie pasiekia tiesiogiai paveiktus žmones. Jei tai klientų problema – pirma informuokite klientus, tik tada žiniasklaidą. NovaTech pirmąjį kartą padarė atvirkščiai – žiniasklaida sužinojo anksčiau nei kai kurie klientai, kas sukėlė papildomą pasipiktinimą.

Kai strategija tampa rezultatais: matavimas ir nuolatinis tobulinimas

Grįžtant prie NovaTech istorijos – kas iš tikrųjų pasikeitė tarp pirmojo ir antrojo pranešimo? Ne tik metodai, bet ir požiūris. Įmonė suprato, kad verslo pranešimai nėra formalumas ar biurokratinė procedūra, o strateginis komunikacijos įrankis, kuris reikalauja dėmesio, išteklių ir profesionalumo.

Antrojo pranešimo rezultatai buvo išmatuojami ir įspūdingi. Pranešimą perskaitė 5 kartus daugiau žmonių nei vidutiniškai. Pasirodė 23 žiniasklaidos straipsniai (palyginti su 3 po pirmojo pranešimo), iš kurių 87 procentai buvo teigiamo ar neutralaus tono. Socialinėje žiniasklaidoje pranešimas buvo pasidalintas virš 800 kartų, pasiekdamas apytiksliai 50,000 žmonių. Svetainės srautas išaugo 300 procentų pranešimo dieną, o produkto užklausų forma buvo užpildyta 47 kartus per pirmąsias 48 valandas.

Bet skaičiai – tai tik dalis istorijos. Kokybiniai rezultatai buvo dar svarbesni. Įmonės reputacija, kuri nukentėjo po pirmojo pranešimo, pradėjo atsigauti. Klientų pasitikėjimas augo. Darbuotojai jautėsi didžiuodamiesi dirbti įmonėje, kuri profesionaliai komunikuoja. Investuotojai matė, kad vadovybė išmoko iš klaidų.

Šiandien NovaTech turi aiškų verslo pranešimų procesą. Jie turi šabloną, bet ne standartinį – lanksčią struktūrą, kuri pritaikoma kiekvienam pranešimui. Jie turi tikrinimo sąrašą, užtikrinantį, kad niekas nepraleista. Jie turi parengtą medijų kontaktų bazę, segmentuotą pagal temas ir interesus. Jie turi krizės komunikacijos planą, kuris gali būti aktyvuotas per valandą.

Svarbiausia – jie turi kultūrą, kuri vertina komunikaciją. Pranešimų rengimas nebėra tik PR skyriaus darbas. Į procesą įtraukiami produktų vadovai, technologai, klientų aptarnavimo atstovai – visi, kurie gali prisidėti prie tikslesnio ir vertingesnio pranešimo sukūrimo.

Jūsų įmonei nebūtina patirti krizę, kad išmoktumėte šias pamokas. Galite pradėti dabar, tobulinant savo verslo pranešimų procesą. Pradėkite nuo audito – peržiūrėkite pastaruosius 3-5 pranešimus. Kas veikė? Kas ne? Kokia buvo reakcija? Ką galėtumėte pagerinti? Tada pritaikykite čia aptartas praktikas palaipsniui, testuodami ir mokydamiesi iš rezultatų. Verslo pranešimai gali atrodyti kaip smulkmena didžiojoje komunikacijos strategijoje, bet kaip rodo NovaTech patirtis, jie gali turėti neproporcingai didelę įtaką jūsų įmonės sėkmei.